De eerste hittegolf is net achter de rug en de terrasjes zitten weer vol. Kortom, de zomer is nu echt begonnen en de zomervakantie komt er ook weer aan. Genoeg redenen voor team Maximus om onze zomertitels te lanceren. Fons, Caroline en Maritza hebben ieder een titel gekozen die ze niet weg konden leggen en perfect vinden voor de zomer.

Fons’ zomertitel: De verdwijning van Stephanie Mailer – Joël Dicker

Voor zijn derde boek grijpt Joël Dicker (1985) terug naar de succesformule van zijn debuutroman. Net zoals De waarheid over de zaak Harry Quebert, is De verdwijning van Stephanie Mailer een knap uitgedachte detectiveroman die de lezer van begin tot einde entertaint.

In 2014 neemt de 45-jarige politiekapitein Jesse Rosenberg ontslag bij de politie van New York om zich op een geheim project te storten. Zijn bijnaam, Kapitein 100%, heeft hij te danken aan zijn ultieme talent voor het oplossen van elke zaak. Wanneer een onbekende journaliste hem Kapitein 99% noemt, is hij meteen geïntrigeerd. Stephanie Mailer, journaliste bij een onbeduidend lokaal krantje, is ervan overtuigd dat Jesse in zijn allereerste grote zaak een enorme fout heeft begaan.

De paar dagen voor zijn pensioen wil hij gebruiken om die viervoudige moord in Orphea opnieuw te bekijken. In 1994 was Orphea een rustig stadje, dat probeerde met de organisatie van een theaterfestival meer bezoekers aan te trekken. Dat festival werd echter overschaduwd door een viervoudige moord. Jessie en zijn toenmalige partner Derek werden met het onderzoek belast en twijfelden geen seconde aan de schuld van hun dader. Wanneer de zaak twintig jaar later alsnog heropend wordt, blijkt hoe gevaarlijk het is om oude koeien uit de sloot te halen. Alle betrokkenen worden heen en weer gesleurd tussen verleden en heden en verplicht om hun eigen daden onder ogen te zien. Met alle gevolgen van dien.

In deel één worden meteen verschillende verhaallijnen opgestart. Door de transparante opbouw van het boek – en de lijst met personages achter in het boek – blijft het geheel overzichtelijk. Bovendien krijgt elk personage behoorlijk veel aandacht en worden hun handelingen zorgvuldig beschreven. Dit zou tot saaie beschrijvingen kunnen leiden, maar Dicker schrijft op zo’n manier dat elk detail belangrijk lijkt voor de ontknoping, zodat de aandacht geen seconde verslapt. Die meeslepende manier van schrijven heeft als voordeel dat je snel de wereld om je heen vergeet en moeiteloos grote stukken kan lezen waardoor de kans dat je alsnog de draad zou verliezen echt minimaal is.

Geleidelijk aan wordt duidelijk dat er tijdens het onderzoek in 1994 iets gebeurd is dat een enorme impact heeft gehad op de levens van Jesse en  Derek. Omdat ze dit onderwerp zelf krampachtig uit de weg gaan, wordt het voor de lezer een extra verhaallijn die ontrafeld moet worden.

Voortdurend gebeuren er dingen die je de viervoudige moord in een nieuw daglicht laten zien. Omdat de spanning zo steeds opnieuw wordt opgebouwd, verwacht je een denderende, spectaculaire slotscène. Dat die uitblijft zorgt voor een anticlimax, maar doet niets af aan de uren leesplezier die eraan voorafgaan.

De verdwijning van Stephanie Mailer is opnieuw een geslaagd boek. Omwille van het enorme spinnenweb aan verhaallijnen en personages is het niet aan te raden om het boek in stukjes en brokjes te lezen. Neem het mee op vakantie of voorzie een aantal leesuren waarin je je volledig kan onderdompelen in de waanzinnige wereld van Joël Dicker.

Caroline’s zomertitel: Klein Engeland – Jonathan Coe

Mijn zomerfavoriet is een boek dat ik eerst een poosje aan de kant had gelegd, het omslag sprak me op de een of andere manier niet echt aan. Op het moment dat ik er toch in begon te lezen was ik verkocht; in twee avonden las ik het in een ruk uit. 

Jonathan Coe schetst in dit boek een mooi maatschappelijk, maar kritisch beeld van de turbulente jaren uit de recente Britse geschiedenis, het verhaal van de mensen achter deze Brexit-saga.

In Klein Engeland worden de levens van enkele schoolvrienden uit Birmingham tot op heden gevolgd, vanaf de financiële crisis van 2010 tot en met de Brexit (tot september 2018!). In het extreem gepolariseerde Engeland volgen we de drie hoofdpersonages: Benjamin Trotter als inmiddels gescheiden en in een oude molen op het platteland teruggetrokken schrijver die aan zijn magnum opus werkt; Sophie, de dochter van zijn innig geliefde zus Lois, een kunsthistorica die op de universiteit waar ze les geeft het mikpunt wordt van beschuldigingen over transgenders; en tenslotte de linkse columnist Dough, die het aan de stok krijgt met zijn radicale tienerdochter Coriander. 

Jonathan Coe hanteert een vlotte en makkelijk leesbare schrijfstijl met mooie dialogen, dit geeft een boeiend verhaal. Bij Coe geen oeverloze beschrijvingen of uiteenzettingen. Hij vertelt zijn verhaal door de gesprekken en de ervaringen van zijn personages. Deze zijn dan ook sterk uitgewerkt tot levensechte figuren. 

We kijken door hun ogen en ervaringen naar het Engeland van deze turbulente jaren. Jonathan Coe beschrijft een Engeland waar de spanningen tussen voor- en tegenstanders uitvergroot worden, waar mensen veel meer in zwart-wit beginnen te kijken. Maar hij schetst ook een beeld waar bepaalde groepen de situatie misbruiken om hun eigen agenda op de voorgrond te krijgen. 

Dit is het verhaal van het moderne Engeland. Een verhaal van nostalgie en verwarring, van teleurstelling en onverholen woede. Het is een boeiende, helder geschreven tragi-komische satire voor een breed publiek.

Kortom, Klein Engeland van Jonathan Coe is een boek waar u veel plezier aan zult beleven!

Maritza’s zomertitel: De Veger – Jonathan Auxier 

Ik vond het lastig om een zomertitel te kiezen, maar toen ik in De Veger van Jonathan Auxier begon, wilde ik niet meer stoppen met lezen en wist ik meteen: dit wordt mijn zomertitel.

De Veger is een prachtig jeugdboek voor lezers vanaf 10 jaar. We volgen hoofdpersonage Nan Mus, een meisje dat samen met de Veger – haar vaderfiguur – een simpel maar veilig bestaan leidt. Wanneer de Veger op een dag plotseling verdwijnt, moet ze voortaan werken als schoorsteenveger in Londen voor de gemene Wilkie Crudd.

Als Nan op een dag vast komt te zitten in een brandende schoorsteen, wordt ze gered door een Golem, een klein wezentje gemaakt van roet en as. Ze noemt hem Charlie en samen ontsnappen ze aan Crudd en bouwen ze een mooi bestaan op ergens in Londen. Er ontstaat er een hechte vriendschap tussen Nan en Charlie. De vraag is echter: kunnen ze hun zorgeloze bestaan volhouden en écht ontsnappen aan Wilkie Crudd?

De Veger is een jeugdboek dat alles in zich heeft: het is grappig, ontroerend, spannend, mooi en hartverwarmend. En dit is eigenlijk nog maar een fractie van wat De Veger is. Wat Auxier ontzettend goed doet is enerzijds een historisch beeld van Londen schetsen: Nan en Charlie leven in het Londen van 1875, een tijd waarin er veel kinderarbeid was en ook veel jonge schoorsteenvegers die onder erbarmelijke omstandigheden moesten werken. Anderzijds is het niet per se een historische roman, maar bovenal een magisch kinderboek gesitueerd in een heftige, maar toch ook hartverwarmende wereld waarin je je helemaal wilt (en gelukkig ook kan) verliezen.

Niet elk jeugdboek is geschikt voor zowel jongens en meisjes als volwassenen, maar De Veger wel. Ik weet zeker dat zowel de jonge als volwassen lezer zich kan verliezen in dit boek. Voor jongeren is De veger een spannend boek met een vleugje magie, humor en fijne vriendschappen. Voor de volwassen lezer geldt dit ook, maar je zult ook merken dat je een tijdloos boek leest, dat ook twintig of dertig jaar geleden geschreven had kunnen worden. En dat maakt De Veger zo bijzonder.

Kortom, De Veger is een prachtig, spannend en hartverwarmend boek waarin je je helemaal kunt verliezen. Lees over Nan en Charlie en beleef hun avontuur mee, je zult er absoluut geen spijt van krijgen.

Author

Write A Comment